Pessoabettet
2010-11-24 / 12:00:06 / Carolines inlägg

Lite funderingar har jag allt ang. pessoabettet. Jag har länge funderat på varför man just väljer pessoabettet? Det finns andra skarpa bett, OM man nu ska rida på det. Det är inte för att inte JAG gillar pessoa som jag skriver det här, utan det är för bettets VERKAN som jag vill skriva mina åsikter.

För er som inte vet pessoabettets verkan så ger det två signaler, ett är att hästen ska böja på huvudet och det andra är att hästen ska höja på huvudet. Ett hissbett som åker upp i gommen på hästen bara man tar lite i tygeln, tycker ni det är rätt så varsågod och rid på det. Vissa tror att hästen går rätt i form tack vare bettet, men det är helt fel. Det är bettets verkan, och inget annat. Hästen böjer på huvudet för att stå emot det skarpa bettet och då är ju inte kommunikationen rätt på något vis över huvudtaget.

Jag har länge funderat på varför man rider en "välriden" häst på ett pessoa? Om hästen är så välriden som man säger, varför rider man då med pessoa? Observera att jag inte ser något fel i att rida på skarpare bett, OM man har en lösning till problemet som kan hjälpa ryttaren och hästen. Men att sitta och rida på ett pessoa och kalla hästen välriden, det kan jag inte alls hålla med om. Då är det något som är fel om man är tvungen att ha pessoa. Men det finns som sagt andra skarpa bett också, varför inte välja något lite snällare då istället? Pessoa för mig är bland det värsta bett man kan sätta i hästens mun.

Jag tycker att man ska lära sig RIDA istället för att sätta ett skarpare bett i hästens mun. Det är åtminstone mitt mål, att förbättra kommunikationen. Visst, ett bett blir inte skarpare än vad handen gör det. Det håller jag med om, men det gäller INTE pessoa.

Nu är jag nyfiken, vad är era åsikter om pessoa? :) Det jag har skrivit nu är MIN åsikt.


2 Kommentarer
josefine:

Ja du vet ju vad jag tkr om det! ;-)



SV: Ja jag menade dom som finns i rosa. ;) Jaha hehe, ja dom jag har köpt har oxå vattentät fotdel och är fodrade så trodde det var såna, hehe. :-D



SKRIVET DEN: 2010-11-24 KL: 15:09:13 URL: http://minfux.blogg.se/
Lina Holmbom:

Jag tycker det finns värre saker att stoppa i munnen på hästarna, tycker det är värre om en oerfaren stoppar en pelhambett eller liknande att rida på.

Titta gärna på min blogg om olika bett som faktisk går att köpa och som folk rider på.



SKRIVET DEN: 2010-11-24 KL: 21:30:18 URL: http://blog.skrotpilot.se



« NAMN Kom ihåg mig?

« E-POST

« URL

Kommentera inlägget här: