Fortsättning schäferattack
2010-11-25 / 23:25:15 / Sandras inlägg

Då förra inlägget om schäferattacker grundade sig på en tidningsartikel så tycker jag att det inte är mer än rätt att jag följer upp det, nu när tidningen har puclicerat ytterligare information om hur man ska hantera attacker från hundar. Detta gäller naturligvis hundar i allmänhet, inte bara schäferhundar.

 

I den här tidningsartikeln stod det beskrivit om hur man beskyddar sig mot hundar som anfaller och vilka rättigheter man har. Man har rätt att skydda sig själv och sin egendom med våld mot varelser som anfaller, dvs att man har rätt att skydda sig själv och sin egendom (sin egen hund i det här fallet) mot varelser (attackerande hundar i det här fallet) med våld.  Tips man fick i artikeln var att skrika på den anfallande hunden och hoppas att den skulle ge sig. Min personliga åsikt här är att det kan hända att hunden istället attackerar människan. Samma sak om man brukar våld mot hunden. Men det mest intressanta som stod i artikeln var något jag ALDRIG skulle ha kunnat tänka på själv. Det stod att man skulle ha GODIS med sig i fickan för att MATA hunden med om den attackerade!:O Det för att distrahera den från att fortsätta. Visst, jag kan förstå det med att distrahera, men samtidigt så BELÖNAR man ju ett mycket felaktigt beteende hos hunden. Det nämndes även i tidningen att ägaren har ansvar för att hunden sköter sig om den är lös, och att koppel ska användas.

 

Nu skulle jag vilja veta vad NI tycker är rätt att göra i den här situationen. Är det bäst att skrika åt hunden, sparka till hunden eller mata hunden med godis? Ja, det mest uppenbart bästa alternativet får inte ens stå med, för koppel är naturligtvis det bästa alternativet i alla lägen.

 

 


2 Kommentarer
lisa:

Det absolut bästa ,som inte finns med bland alternativet, e att hålla sig lugn själv.Om du e lugn så brukar oftast hundarna också bli det.Att skrika eller sparka kan ju tyvärr oftast få motsatt effekt o resulatet blir att båda hundarna jagar upp sig ännu mera.Ja har ju själv en schäfer o det händer att det kommer fram lösspringande hundar o dom allra flesta e inte aggressiva.Men om det kom fram en arg hund så skulle ja givetvis försöka skydda min egen hund utan att orsaka den andra hunden nån skada:)



SKRIVET DEN: 2010-11-26 KL: 00:40:27
Carro:

jag anser att man ser till att hålla sin egen hund bakom sig själv, att blockera den andra hunden. man har ett dominant kroppspråk och bestämt säger NEJ! man kan stampa och röra sig mot hunden med rak hållning. jag har små hundar för tillfället, så dem kan man lätt plocka upp i famnen om något skulle hända. min förra hund (korsning dobermann-Rottweiler) blev attackerad när vi var på promenad, av 2 lösa siberian huskeys. Det höll på att sluta illa då de gick från varsitt håll, som vargar jagar. en bakifrån och en framifrån. Jag försökte förtvivlat hålla min stackars livrädda tik bakom mig och var tvungen att sparka efter de attackerande hundarna för att få dem att fokusera på mig istället. Som tur var kom ägaren och tog tag i dem, annars hade det slutat illa då de var två. En ensam hund är lättare att få stopp på.

oftast räcker det då att blockera vägen till sin egen hund och visa att mig rår du inte på. Får man tag i ett öra kan det vara lättare att få kontroll på den attackerande hunden.

men man vill ju gärna undvika att göra den andra hunden illa, det kan i många fall bara trigga dem ännu mer.

Svårt att lösa, det är så olika på hundar vad som fungerar åxå.



SKRIVET DEN: 2010-11-26 KL: 16:08:39 URL: http://sartorius.zoomin.se



« NAMN Kom ihåg mig?

« E-POST

« URL

Kommentera inlägget här: