Avundsjuka
2010-11-25 / 18:10:52 / Sandras inlägg

Nu kommer vi till ett ämne jag verkigen inte förstår mig på. Folk som tror att man är avundsjuk på dem av ingen som helst anledning. Jag ska statuera ett par exempel:

 

Säg att vi har en dressyrryttare som tävlar ungefär MSV-nivå och allt som oftast får med sig några rosetter hem från tävlingen. Men ryttaren hänger i stångtygeln för att få hästen att kröka på nacken, hackar med sporrarna för att få igång motorn där bak och på träningarna rider ryttaren rollkur på hästen för att den ska "gå i form". Om någon sedan påpekar för ryttaren att man inte gillar hur hästen rids eller hur hästen går, ja, då får ryttaren det till att man är avundsjuk på den. Man är avundsjuk för att det går bra för dem och att de placerar sig på tävlingarna. När man sedan påpekar att man inte alls är minsta lilla avundsjuk så är man istället omogen, enligt ryttaren. Ryttaren hetsar upp sig och blir sur.

 

Det är bara ett exempel av många, men jag tror ni fattar poängen. Det jag undrar är hur det kommer sig att folk får det till avundsjuka? Skulle personen i fråga vara avundsjuk på någon som rider sig till placeringar på ett vis man aldrig skulle vilja stödja? Jag menar, vad finns det att vara avundsjuk på när det handlar om metoder som man inte vill förknippas med? Är ryttaren så självgod att den tror att andra är avundsjuk på den? Blir den sur för att den egentligen vet att personen som kritiserat har rätt?

 

Nej, jag har sagt det förr och säger det igen: "Metoder som fungerar behöver inte alltid vara de bästa metoderna"


Vad tycker ni? Är det svensk avundsjuka det handlar om, eller vad handlar det om egentligen?

 

 


3 Kommentarer
Vanillastr0ke:

Håller med dig fullständigt.

Vet några som sågar ner huvudet på hästen och använder sporrarna något brutalt.



Avundsjuka, nej. Bara något man säger för att man inte vet bättre eller inte vet hur man ska försvara sig.



SKRIVET DEN: 2010-11-25 KL: 18:18:53
Linnéa:

Det finns många elaka kommentarer och falska rykten som grundar sig i någons avundsjuka, och därför använder många det som förklaring istället för att ta åt sig kritik.



Självklart är man inte alltid avundsjuk bara för att man ger en kommentar, säger något som stör den människan osv, men det är ju en bra förklaring så man slipper ta åt sig eller bry sig. Man måste ju skylla på något när inte alla håller med om att allt man gör är rätt ;)



SKRIVET DEN: 2010-11-25 KL: 18:23:08
Evelina:

Håller med dej, att "klaga" på en annan ryttares ridstil är inte alltid samma sak som att vara avundsjuk. I vissa fall är det säkert så att folk klagar för att de verkligen är avundsjuka, men jag själv till exempel är inte ett dugg avis på alla Nh-tjejer som jag alltid klagar på... Jag skulle aldrig befatta mig med den sortens hästträning och är absolut inte avundsjuk på dem.. :)



SKRIVET DEN: 2010-11-25 KL: 19:36:56 URL: http://evelinablomqvist.blogg.se/



« NAMN Kom ihåg mig?

« E-POST

« URL

Kommentera inlägget här: