Svar:)
2010-12-06 / 21:40:40 / Sandras inlägg

 

Jag gör lite olika beroende på om det är hoppning eller dressyr det handlar om:). I hoppningen är det otroligt enkelt! Jag svänger helt enkelt bara:P. Han byter självmant där för det mesta nu för tiden eftersom vi tränat så mycket på det. Byter han inte självmant så lägger jag bara på ytterskänkeln lite längre bak och han byter:).

 

I dressyren är det lite knivigare, för där kan man inte göra det på fart liksom. När jag började träna byten i dressyren så gjorde jag så att jag red i förvänd galopp, ställde över och bytte galopp. Då visste jag inte riktigt hur jag skulle göra så då försökte jag byta genom innerhjälperna. När jag sedan var på en clinic för Peter Eriksson fick jag upp ögonen för hur byten verkligen ska göras! Hästen måste vara igenom ryggen (ryggen får inte vara sänkt) och framför skänkeln. Först kan man galoppera på snett igenom för att sedan lägga in byte i hörnet. Då ställer man över, lägger över vikten samt lägger på ytterhjälper:). Från början kan man behöva hjälpa hästens yttre bakben lite genom att putta till lite med ett spö för att förtydliga:). När hästen kan det här så är det lättare att utföra rörelserna på andra ställen med:).

 

Alltså, ha koll på den nya yttersidan i bytet så blir allting mycket lättare:). Hoppas att det var till någon hjälp, annars förklarar jag gärna närmare:). Självklart finns det fler sätt med, men det här har fungerat bra för mig iag:D

 

 


1 Kommentarer
Jessica:

Jag tänkte på det du skrivit när jag red idag! Och jag gjorde två galoppombyten! :D



SKRIVET DEN: 2010-12-11 KL: 21:08:42 URL: http://caspiantage.blogg.se/



« NAMN Kom ihåg mig?

« E-POST

« URL

Kommentera inlägget här: