Ridövning - mjuka upp hästen i bogarna
2010-12-14 / 13:03:04 / Ridövningar

Tänkte jag skulle skriva ner en av de övningar som jag gillar mycket:). Jag har många övningar som jag brukar rida, men tänkte fokusera mig på en idag. Tänkte fokusera mest på bogarna och mjukheten i sidorna. Många brukar bara flytta bakdelen på sina hästar för att mjuka upp baken och sedan tycker de att de får bättre påskjut och hästen blir mer följsam och mjukare. Ofta kan det då uppstå en spänning och stelhet i munnen och bogarna.

 

Själva övningen

Börja med att gå in på en 20meters-volt i skritt. Rid som vanligt och ställ hästen inåt som du gör i vanliga fall. Sedan kan du ställa hästen utåt för att hitta utsidan och bogen. Håll kvar ställningen minst ett varv på volten. Var mjuk i handen och hjälp till med att få in bogen genom skänklarna (olika delar på skänkeln fungerar på olika hästar, testa dig fram vad som passar för just din häst) och sitsen. Sitt alltid mitt över hästen, men förändra din vikt något efter behov. När det känns bra med utåtställningen så ställer du den inåt igen och upprepar övningen några ggr. Det ska alltså inte vara att hästen ska ställas utåt och inåt i vartannat steg utan snarare ungefär vartannat varv. Var hela tiden mjuk och följsam och lyssna på hästen. Blir det för jobbigt så skritta ett varv på fyrkanten på lång tygel och låt hästen slappna av utan krav.

 

Fortsättning för dig som kommit lite längre

När övningen fungerar i skritt kan ni antingen gå över i trav, eller också göra övningen på en mindre volt. Vad du gör beror på din hästs avslappning, styrka och utbildningsnivå. Du känner själv din egen häst bäst så ingen annan kan säga åt dig vad du bör göra. Kanske räcker det med att inte gå vidare alls?

 

Om det fungerar bra i trav kan du antingen gå in på en mindre volt även här, eller också gå över i galopp. Jag själv rekommenderar inte det om det är första gången du provar övningen då det kan bli för jobbigt för hästen och hästen förknippar övningen med ansträngning och obehag, vilket absolut inte är meningen. All ridning ska ske på hästens villkor. Det är vi som måste anpassa oss efter hästen. Känn dig inte dålig om det är så att din kompis kommer längre med sin häst och det går snabbare med den. Ni sitter inte på samma häst så ni kan inte jämföra er med varandra.

 

 

 

 

Variation i övningen

För att få ut ännu mer av övningen kan man flytta baken inåt och utåt på volten. Ställer du hästen utåt så kan du flytta hästens bakdel utåt samtidigt, likaså när du ställer hästen inåt så kan du flytta bakdelen inåt. Det kan göras i alla gångarter och på olika voltstorlekar beroende på utbildningsnivå på både dig och hästen. Naturligtvis även styrkan, lösgjordheten och konditionen hos både dig och hästen.

 

Vad är övningen bra för?

Övningen underlättar ofta när du ska börja med bakdelsvändningar och skrittpiruetter. Det underlättar även all annan ridning som jag har upplevt det. Hästen kommer upp mer från bogarna och blir mer lyhörd. Hästen brukar kännas mer tillfredsställd i andra övningar när den är mjuk i hela kroppen. Jag själv upplever en större kvalitet på alla gångarter, särskilt traven och samlingen i galoppen. Galoppiruetterna blir enklare, tajtare och lättare att utföra. Nu gör inte vi några regelrätta galoppiruetter, men vi jobbar på det och jag tycker att övningen underlättar för piruettjobbet.


Blev ni hjälpt av det här? Ska jag förklara ytterligare? Släng gärna upp en kommentar oavsett vad ni tycker om övningen:)




0 Kommentarer



« NAMN Kom ihåg mig?

« E-POST

« URL

Kommentera inlägget här: