Det blev ingen ridtur
2010-12-03 / 19:44:34 / Carolines inlägg

Ridningen gick inget vidare alls idag, eller rättare sagt: det blev ingen ridtur. Jag känner mig så besviken över att det inte gick som jag tänkt mig :( men det går över, jag har full förståelse över att det gick som det gick.

Eftersom Victoria fått magsjuka fick jag rida själv idag, och han är inte riktigt van än att gå utan andra hästar. Framförallt inte utan Sky som han är van vid. Men det måste ju tränas bort det med. Vi kom ut på gården utanför stallet där jag skulle hoppa upp, då blev han hetsig. Han skulle absolut inte stå stilla. Slängde med huvudet, backade och hade sig. Försökte ett tag, sen gick jag med honom en stund i en cirkel för att lugna ner honom. Då gick han hyfsat avslappnat och fint. Men när jag skulle hoppa upp kunde han absolut inte stå stilla.

Fick hjälp av en annan i stallet med att hålla i honom så jag skulle komma upp nångång, efter lite tjurerier om att inte så stilla då heller så kom jag tillslut upp. Då skulle jag rida iväg, vilket inte gick alls. Han blev hetsig och började backa och hade sig, han backade så mycket tillslut så han backade ner för backen mot stalldörren. Så gick han rakt ner i ett dike med djupsnö :S där jag nästan trodde att han skulle gå omkull, men det gick bra. Där nere tog det ett bra tag innan jag fick honom lugn, och jag funderade ett tag på att hoppa av men gjorde det inte ändå. Jag tänkte att jag måste kunna klara av att få honom lugn, så jag fortsatte att försöka driva fram honom så han skulle gå upp igen. Tillslut gick det!

Han fick då massa beröm och jag skrittade runt på en volt några varv för att lugna ner honom, vilket gick bra och han slappnade av fint. Då red jag ut, vi kom så långt att vi red över vägen och till gångvägen där vi skulle börja våran ridtur om man säger så. Där gick vi en liten liten bit, sen stannade han och försökte vända. När han inte fick det reste han sig 40-50 cm över marken kändes det som. Han började backa och hade sig, och jag blev rädd att han skulle börja backa ut mot vägen. Så vi red över vägen igen, och sen tillbaka till gångvägen igen.

Jag tänkte att han får inte vinna med att han får gå hem på sin begäran, så jag hoppade av när vi var på gångvägen igen och promenerade med honom en bit längs gångvägen innan JAG bestämde att vi skulle gå hem igen. Så gick det till idag. Men han är trots allt väldigt ung än, och är inte van att gå utan andra hästar så jag har full förståelse över hur det gick. Men tack och lov blev ingen av oss skadade.

Det var skönt att få skriva av mig och släppa ut tårarna. Det går över, det kan inte gå bra alla gånger. :) Bättre nästa gång! Jag fick i alla fall beröm över att jag klarade situationen bra, så det känns skönt.


Bäbisen idag innan "ridturen" <3



3 Kommentarer
Emma:

Det ordnar sig vännen! <3



SKRIVET DEN: 2010-12-04 KL: 11:17:11 URL: http://stallpaarni.blogg.se/
josefine:

Tråkigt att det blev så! :-/



SKRIVET DEN: 2010-12-04 KL: 11:18:54 URL: http://minfux.blogg.se/
sara:

söt bild:)



SKRIVET DEN: 2010-12-04 KL: 16:15:35 URL: http://sarabubbis.blogg.se/



« NAMN Kom ihåg mig?

« E-POST

« URL

Kommentera inlägget här: